Rapporter avvik og endringer med mobilen

Fredag 1. juni lanserer Powel Construction en ny tjeneste, som gjør det mulig å rapportere og håndtere avvik og endringer i et anleggsprosjekt på en enkel måte.

Ingvil Snofugl

Sist oppdatert: 06.09.2018

Vi informerer om produktlanseringen gjennom denne artikkelen, samt et webinar fredag 1. juni fra klokka 09:00 til 09:30. Meld deg på her

- Vi er veldig fornøyd med å kunne tilby nok en innovativ tjeneste, som vil bidra til å effektivisere hverdagen til folk i anleggsbransjen. Gemini Hendelser gir alle yrkesgrupper muligheten til å rapportere avvik eller endringer i anleggsprosjektet med mobilen. Disse hendelsene kan deretter effektivt følges opp både internt og i samarbeid med oppdragsgiver, sier Liv Kjersti Ynnesdal, produkteier hos Powel Construction.

Praktisk å bruke 

Zenith Survey har vært en av Powel Construction sine samarbeidspartnere i forbindelse med utviklingen av Gemini Hendelser. De utfører stikningsoppdrag for BetonmastHæhre Anlegg innen tunnel, veg, konstruksjon og bane og er ivrig bruker av våre Gemini-produkter Terreng, Mengder og Connected. Siden slutten av januar har de prøvd ut en testversjon av Hendelser.  

- Vi ser fram til å ta i bruk Gemini Hendelser i skarpe prosjekter. Så langt har vi bare testet og gitt tilbakemelding til Powel Construction etter prøving og feiling i en testversjon. Det som blir mest spennende, er å se om det blir rapportert flere hendelser nå som det blir enklere å rapportere, sier stikningsingeniør i Zenith Survey, Odd Arne Nohr.

Gemini Hendelser legger til rette for at ikke bare stikningsingeniørene, men også driftsledere og andre yrkesgrupper på anleggsplassen kan dokumentere hendelser med mobiltelefonen sin.

- Det er veldig praktisk at bildene vi tar av hendelser blir koblet til kartet. Vi ønsker også at Powel Construction inkluderer RUH-håndtering og sjekklister i Gemini Hendelser, sier Nohr.

Mindre dobbeltarbeid

RUH betyr rapport om uønskede hendelser og er noe Zenith ser behov for å ha med som en av mange funksjoner i tjenesten. De ønsker også å inkludere utført arbeid fra andre yrkesgrupper i prosjektet, som vann og avløp, elektro mm.

- Sjekklister som viser utført arbeid er noe som kreves i dag. Om vi får koblet sammen all data i Connected, ville det spart oss for mye arbeid, sier han.

Noen hendelser blir i dag rapportert på papir og deretter loggført digitalt. Dette dobbeltarbeidet slipper de med nye og bedre digitale tjenester.

- Alle verktøy som kan gjøre hverdagen enklere, er positivt. Vi håper og tror at også Hendelser vi være med å effektivisere hverdagen. Så snart tjenesten er klar, tar vi den i bruk, sier Nohr.

Gemini Terreng er i dag hovedverktøyet til Zenith og de har forholdsvis nylig tatt i bruk samhandlingsplattformen Connected i tre prosjekter.

- Vi har testet ut løsningen og funnet ut at den er veldig god, siden den sikrer at alle jobber i riktig versjon av modellen. Nå ruller vi ut Connected i to prosjekter til. Det blir gøy, avslutter han.